Vid akuta ärenden som uppstår utanför ordinarie kontorstid, vänligen kontrollera om föreningen har en jourfirma som är angiven på anslaget i trapphuset nära entrén. Om en jourfirma är utsedd, kan du kontakta dem för hjälp. Vid allvarliga nödsituationer, såsom vattenskador eller andra akuta problem som inte kan vänta, är det viktigt att agera snabbt för att undvika ytterligare skador.'

Andrahandsuthyrning ska göras med tillstånd från föreningen eller i vissa fall från hyresnämnden. En boende får alltså inte på eget bevåg hyra ut sin bostadsrätt till någon annan och det måste finnas skäl för uthyrningen. Ansökan om andrahandsuthyrning ska skickas till Storholmen Förvaltning eller direkt till styrelsen beroende på vilken rutin din förening har. Blanketten för ansökan kan du antingen hitta på din föreningens hemsida eller få den skickad till dig av oss på Storholmen Förvaltning.

I föreningens stadgar framgår det om föreningen kan ta ut en avgift för andrahandsuthyrning.

Betalning med autogiro innebär att avgiften dras automatiskt från ditt bankkonto varje månad den sista vardagen i månaden. Du anmäler autogiro genom att gå in på din internetbank. Sök på namnet på din bostadsrättsförening och ange valfritt OCR-nummer från en inbetalningsavi då detta efterfrågas.

Du får alltid en bekräftelse på när autogirot är registrerat och från vilken månad det börjar gälla.

Vid autogiro skickas en specifikation i Kivra eller per post om vad som kommer dras från ditt konto. Denna specifikation skickas inför varje kvartal. Om du inte vill ha specifikationen i Kivra eller via post kan du ansöka om att få den via e-faktura i stället. Se informationen under ”Betalning med e-faktura”.

Underlag för kommande avgiftsdragningar finner ni även genom att logga in på Boendeinloggningen med BankID på startsidan.

Om du inte har en internetbank, vänligen kontakta DWOQ Direct för att få en autogiroblankett.

Månadsavgiften till er förening aviseras kvartalsvis och blir tillgängliga i mitten av månaden innan nästkommande kvartal.

Om någon av er som äger lägenheten är kopplad till Kivra skickas avierna till digitala brevlådan till personen som är registrerad förs i fastighetsregister.

Om e-faktura finns registrerad skickas inga avier till Kivra.

Du kan alltid logga in på "Boendeinloggningen" med BankID på startsidan för att komma åt era avgiftsavier.

Se instruktion nedan om du önskar lägga till autogiro eller e-faktura som betalningsalternativ för er avgift.

Det är alltid bostadsrättsinnehavarens/hyresgästens egna ansvar att se till att avgift/hyra är betald i tid.

Börja med att kontrollera din golvbrunn eller vattenlåset beroende på varifrån avloppslukten kommer. Kommer lukten från badrum och du kontrollerar golvbrunnen är det viktigt att säkerställa att insatsen i golvbrunnen sluter tätt, dvs att det inte är något glapp mellan själva golvbrunnen och tillhörande insats. Då sipprar avloppslukt enkelt igenom. Det kan även vara bra att kontrollera packningen på insatsen så att den sluter tätt.

Kontrollerar du vattenlåset gäller samma sak, viktigt att det sluter tätt och inte är några glipor där avloppslukten lätt sipprar igenom.

Om du är nyinflyttad i en Brf som förvaltas av Storholmen Förvaltning byts namnskyltar ut i nära anslutning till ditt tillträdesdatum. Det är enbart namnet på lägenhetsinnehavaren/havarna som ingår i detta namnbyte.

Om du önskar lägga till ett ytterligare namn eller beställa en ny namnskylt är detta förknippat med en kostnad om 357 SEK ex moms. Kontakta vår kundtjänst DWOQ Direct om du önskar beställa ändring av namnskylt.

Betalning med E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura i din internetbank. Du godkänner och betalar e-fakturan direkt i din internetbanken varje månad. För att anmäla dig till E-faktura, logga in på din internetbank och sök därefter på Storholmen Förvaltning som företag. Ange valfritt OCR-nummer från en inbetalningsavi då detta efterfrågas.

Du kan alltid gå in i din internetbank och kontrollera att E-fakturan är registrerad.

Har du elavbrott i lägenheten? Det första du bör göra är att kontrollera säkringarna i ditt proppskåp samt om jordfelsbrytaren har löst ut. Om någon säkring pekar nedåt eller om färgen på en propp pekar utåt behöver du slå på säkringen/byta proppen.

Har jordfelsbrytaren löst ut behöver du slå på denna. Har jordfelsbrytaren löst ut är det bra om du drar ut alla elektriska apparater som är kopplade via elkontakter i bostaden innan du slår igång den igen. Detta för att säkerställa om det är någon elektronisk apparat som orsakar kortslutningen. Det kan även vara bra att kolla om elen fortfarande är igång i trapphuset eller ute på gatan, om så ej är fallet är det troligt att det är ett större elavbrott i ditt bostadsområde.

Om du betalat in för mycket till er förening ligger summan kvar som ett tillgodohavande hos föreningen. Denna summa kan du dra av på kommande avgiftsbetalning.

Om du önskar återbetalning inkommer du med underlag på betalningen och dina kontouppgifter.

Om du vill komma i kontakt med styrelsen i din bostadsrättsförening kan du kontrollera om det finns några kontaktuppgifter på trapphusanslaget i entrén, alternativt om föreningen har en hemsida.

Oftast ska alla frågor gå genom oss på Storholmen Förvaltning, kontakta därför oss i första hand. Storholmen Förvaltning ger inte ut kontaktuppgifter till styrelsemedlemmar.

När du har sålt din bostad kommer du behöva deklarera försäljningen nästkommande år. De uppgifter som krävs för din deklaration efter en försäljning framgår i en kontrolluppgift som skickas till Skatteverket.

Du finner inlämnade uppgifter genom att logga in på "Mina sidor" på Skatteverket efter 31 januari nästkommande år för att se din kontrolluppgift.

Är det något som är fel eller saknas på din kontrolluppgift behöver du själv meddela Skatteverket vilka uppgifter som är korrekta.

Mäklare: För att beställa en mäklarbild, använd formuläret via: https://www.storholmen.se/for-maklare/

Boende: Logga in på Boendeinloggningen på startsidan med BankID för att ladda ned ert lägenhetsutdrag. Dokumentet är märkt "Bostadsrättsinformation".

En administrativ pantsättningsavgift är en avgift som tillkommer om du tagit ett lån med din bostad som säkerhet. Du kan själv se i din bostadsrättsförenings stadgar om föreningen tar ut en pantsättningsavgift. Pantsättningsavgiften regleras av gällande prisbasbelopp för året och det framgår i bostadsrättsföreningens stadgar vilken procentsats prisbasbeloppet baseras på.

Kö för parkering och garage kan hanteras av Storholmen Förvaltning eller styrelsen i din bostadsrättsförening. Om du är osäker på hur det ser ut för just din förening, vänligen kontakta vår kundtjänst DWOQ Direct så hjälper vi dig.

Alla avgifter/hyror betalas i förskott. Om du får påminnelse/inkassokrav och du redan har betalat, vänligen inkom med ett kvitto på din betalning till Storholmen Förvaltning.

Har du mottagit ett inkassokrav och inte har betalat vänligen kontakta inkassobolaget som har skickat kravet.

Vid större renoveringar i bostaden behöver du ansöka om tillstånd från bostadsrättsföreningen. Detta innefattar tex. Rivning av bärande vägg/väggar, renovering av badrum samt renovering av kök där ledningar behöver dras om.

Renoveringsansökan finns hos Storholmen Förvaltning och ibland kan bostadsrättsföreningen även ha egna ansökningar hos sig. Viktigt är även att skicka in våtrumscertifikat och behörighetsintyg för det företag som ska utföra renoveringsarbetet om detta krävs.

Det finns ofta ordningsregler i en bostadsrättsförening som alla medlemmar och hyresgäster måste förhålla sig till. Det är viktigt att veta att det förekommer ljud från grannar i deras vardagliga liv som du skäligen bör tåla när du bor i ett flerfamiljshus. Om du upplever upprepade störningar från din granne/dina grannar måste du dokumentera dessa under minst 14 dagar där det ska framgå tid, datum, typ av störning och vilken/vilka grannar som stör. Önskar du en blankett för detta kan du kontakta vår kundtjänst DWOQ Direct.

För att ändra ägandeskap behöver du inkomma med ett juridiskt underlag signerad av samtliga parter där önskade ändringar framgår.

Mallar finns att köpa från oss på Storholmen Förvaltning.

Överlåtelseavgift är en kostnad som bostadsrättsföreningen tar ut av antingen förvärvare eller överlåtare då en bostad har överlåtits. Överlåtelseavgiften regleras av gällande prisbasbelopp för året och det framgår i bostadsrättsföreningens stadgar vilken procentsats av prisbasbeloppet som debiteras.